Do sad i od sad

Evo bliži se kraj 2010 godine, pa kao svaki dobar domaćin rekoh da podvučem crtu, ukratko se osvrnem na 2010-tu i iznesem par stvari koje planiram u 2011-oj.

Ako vas ništa od toga ne zanima: “Srećna Nova 2011-a i Božićni praznici”

2010

Sve je počelo tako što sam ja preko interneta pokušavao da nađem program za PC shop i video nekoliko stvari:

  • sudeći po internetu ne postoji specijalizovan program za PC servise
  • dosta ljudi nisu u potpunosti shvatali o čemu ja to pričam i u čemu se ta specijalizacija sastoji

S obzirom na zatečenu situaciju i moju dugogodišnju strast ka oblasti poslovnih aplikacija namenjenih “normalnim ljudima”, odlučio sam se da krenem u poduhvate jednog programa napravljenoj beskompromisno po meri korisnika po načelima i principima do kojih sam ja došao baveći se profesionalno programiranjem zadnjih 10 godina.

Na današnji dan je tačno šest meseci postojanja bloga pa evo da podelim sa vama malo interesantnih statističkih informacija sa vama.

.
Znam da ove brojke deluju veoma skromno u poređenju sa velikim brojem blogova, ali s obzirom na usko specijaliziranu i “dosadnu” tematiku knjigovodstvenih programa – ja sam lično prezadovoljan.

Mislim, pisao bih ja i da nema nikog da čita to, ali je po meni dijalog na blogu ono što je najbitnije oko bloga, a toga bez doprinosa velikog broja ljudi u ovih 6 meseci ne bi bilo. Bez ikakvog foliranja, upoznavanje ljudi putem ovog bloga je za mene najvrednija stvar koja je proistekla iz njega u ovih 6 meseci.

Na žalost, u 2010-oj sam ozbiljno podbacio u najbitnijoj stvari: izdavanju javne “v0.1” verzije za download koja radi nešto smisleno i putem koje bi krenuo da dobijam povratne informacije na direktan način. Najvažniji razlog iza toga je što sam pre nekoliko meseci unapređen u firmi te mi je nekoliko meseci otišlo na privikavanje na novu ulogu u lancu ishrane. Unapređenje je došlo iznenadno te kada sam pričao o rokovima itd. nisam mogao da ga pretpostavim. (Iako sam ja sam na blogu već nekoliko puta otvoreno pričao o tome, da ponovim ovde za one koji to nisu videli da se ja programiranjem i blogovanjem bavim u svoje slobodno vreme, a da sam stalno zaposlen kao programer u jednoj američkoj firmi ovde u Pragu).

2011

Papiri v0.1 (beta)

Najkasnije do polovine februara moram da izbacim prvu betu programa koja će pokrivati integraciju sa B2B portalima većeg broja distributera računarske opreme. Nakon te prve javno publikovane verzije, trudiću se da bar jednom mesečno javno objavim sledeću verziju. Svaka od tih verzija će definitivno biti sa bagovima, ali verujem sa dovoljno funkcionalnosti da onima koji se ne boje “rada na ivici” korist od njihovih korišćenja će uvelikom nadoknađivati potencijalne probleme.

Razlog zašto želim u toliko meri da što pre i što otvorenije predstavim rad na programu je da bi što pre dobio povratne informacije od korisnika o tome šta valja, šta ne valja, šta nedostaje, a šta je višak.

Papiri blog

Tematika bloga u 2011 će biti malo drugačija. Biće tu i dalje naravno diskutovanja o opštim temama, ali će biti mnogo više diskusija o konkretnim temama poput “Brisanje u knjigovodstvenim programima”, “Šta MP kalkulacija treba da sadrži”, “Nabavka robe”, šeme knjiženja i sl.

Pored održavanja dinamike diskusije na blogu, razlog zašto planiram da započnem diskusiju u ovom smislu je da sam tokom direktnog razgovora sa dosta ljudi došao do zaključka da ove teme zapravo nikad nisu detaljisane nigde i da se funkcionalna interpretacija ovih bitnih stvari svodi uglavnom na ličnu interpretaciju proizvođača programa za knjigovodstvo. Način na kome planiram da vodim diskusiju o ovim temama je sličan dosadašnjem: odaberem konkretnu poslovnu pojavu, analiziram kako je ko tretira na tržištu, razmislim ja o tome i onda sve to iznesem u što konkretnijoj formi koju onda čitaoci bloga uzimaju kao osnovu za kritiku i diskusiju o tome šta u mom iznetom modelu fali ili nije tačno. Takav način diskusije (jedan uradi domaći i iznese tezu koju posle drugi kritikuju) je mnogo efikasniji od “tabula rasa” stila diskusije.

BKP – Berza knjigovodstvenih programa

O ovome uskoro detaljno u većem broju članaka, te ću ovde samo ukratko.

Razmišljajući o tome koje probleme ljudi koji traže knjigovodstveni program imaju, došao sam do zaključka da se radi o sledećim stvarima:

  • ne znam koji sve programi postoje na tržištu
  • nemam vremena i/ili stručnosti da ih isprobam sve
  • ne znam kako da ih uporedim (svi deluju različito, jedni imaju jedno, drugi imaju drugo)

 

U cilju rešavanja ovih problema planiram da početkom 2011-e pokrenem novi veb sajt čija je jedina namera da pomogne u rešavanju ovih problema.

U saradnji sa zajednicom (delimično putem bloga) definisaću listu poslovnih aktivnosti koje većina poslovnih ljudi koristeći knjigovodstveni program rade svakog dana. Onda ću te poslovne aktivnosti smisleno grupisati u male fokusirane grupe aktivnosti. Sa takvim setom kriterijuma modeliranim po stvarnim korisnicima, a ne proizvođačima programa za knjigovodstvo, krenuću da testiram svaki program koji nađem na tržištu. Jednu te istu grupu poslovnih aktivnosti izvršiću u svakom programu pritom snimajući to korišćenje. Ja lično ne da ne bih imao išta protiv, nego bih baš voleo da sam proizvođač odradi to – pod jedinim uslovom da se drži konkretnih zadataka kao i svi ostali programi što su se držali.

Krajnji rezultat bi trebao da bude snimak ne duži od 5 minuta po grupi aktivnosti. S obzirom da svi snimci jedne grupe pokazuju identične aktivnosti, ljudima u potrazi za programom će biti veoma lako i brzo da uporede različite programe.

Primer: Vi ste vlasnik prehrambene prodavnice te vas zanimaju unos kalkulacije i rad sa kasom, dok vas ne zanima proizvodnja i VP. Vi ćete tako da pogledate kratke snimke programa gde svaki od njih prikazuje “unos kalkulacije” te vrlo brzo moći pronaći onaj koji najviše vama odgovara.

Naravno da ne mislim da je moguće odabrati program gledajući kratke snimke. Namena ovog je da informiše ponudu na tržištu i da omogući korisniku da odabere jedan ili više programa o kojima će nakon toga tražiti dodatne informacije. Za svaki od programa naravno biće lako dostupan set informacija o sajtu proizvođača i sl. u smislu pomaganja korisniku u kupovini programa jednom kada vidi neki za koga ga zanimaju dodatne informacije.

Mislim da ste shvatili grubu sliku o tome šta ću to da odradim – očekujte detaljni opis u sledećim postovima.

Zaključak

Šta reći na kraju ove 2010-e teške poslovne godine sem da vama se zahvalim na svom vremenu utrošenom na čitanju mojih brljotina i poželim da 2011-a bude mnogo lakša sa puno poslovnog uspeha.

Ja lično sam maksimalno nestrpljiv da za mene “prelomna” 2011 otpočne i da sve ideje i snove koje imam krenem da pretvaram u stvarnost.

Do tad,
Vaše bedno piskralo

28 thoughts on “Do sad i od sad

  1. Nikola, u potpunosti te podržavam u izloženom „Biznis planu“ za 2011 godinu, i smatram da si opet pogodio u sam centar problema knjigovodstvenog softvera u Srbiji sa svim stavkama koje si naveo i jasno obrazložio.

    Sada već ulaziš u ozbiljne vode u kojima bi Vlada Srbije morala da ima svoje ratne brodove, a izgleda ima samo zalutale i izgubljene čamce. Stoga evo predloga:

    Postoji Savez Računovođa i Revizora Srbije http://www.srrs.rs kao nevladina organizacija odnosno strukovno udruženje knjigovođa i revizora i još postoji nešto što se zove JRS 33 RAČUNOVODSTVENI SOFTVER a u prevodu znači: JUGOSLOVENSKI RAČUNOVODSTVENI STANDARD 33 za RAČUNOVODSTVENI SOFTVER. Ovo dvoje će u nekom finalu kada se uskladi sa međunarodnim računovodstvenim standardima imati odlučujuću reč o tome šta je to korektan knjigovodstveni softver. A možda (znajući naše zakonodavce, ministre, ostale iz vrhova, i njihove poslovne prijatelje među kojima su i softverske firme – setite se samo zakona o fiskalnim kasama i afere oko sertifikovanja knjigovodstvenog softvera za kase) i mnogo više od toga (ako Evropa to dozvoli).

    Zato Nikola, JRS33, ili neki od njegovih skorašnjih klonova ako ih ima, ne mogu se u tvojoj budućoj priči nikako zaobići jer bi priča bila manjkava i neozbiljna. Taj nedorečeni i pun nejasnoća i mutnih mesta propis treba pošteno secirati i komparirati sa istim propisima u zemljama EU, razjasniti nejasnoće i postaviti desetak osnovnih pravila za procenu minimalnih uslova koje mora da zadovolji korektan knjigovodstveni softver, a koja su svima jasna i mogu se kvalitativno i kvantitativno meriti i porediti, a istovremeno proističu iz JRS33 ili bar nisu u koliziji sa njim. Tek tada postaje korektna priča o komparaciji knjigovodstvenih programa različitih proizvođača a po pojedinim izabranim istim funkcijama svakog programa.

    Ovo što do sad napisah, ne može da uradi niko ko se nije bavio izradom knjigovodstvenog softvera i ko nije dugo u poslu sa korisnicima istog softvera i ko nije dugo u kontaktima sa proizvođačima softvera i pregledom i analizom njihovog softvera. Dokaz: postojeći neupotrebljivi JRS33 i nedostatak ničeg novog još od 2000 godine. Međutim, na osnovu do sada viđenog, jasno je da samo ti to možeš jer već si postao javna ličnost Accountants Software Guru. U najmanju ruku možeš da pokreneš lavinu stručnih mišljenja i komentara od ljudi koji se time bave i od toga žive (programeri i korisnici programa), a to je već ogroman uspeh i doprinos zemlji Srbiji. Svaki Političar će na kraju da ode ili će ga oterati, ali mi ostajemo u našem poslu do kraja i nama ovo i te kako treba.

    Ti si stoga jedina nada. Evo ti i moto:

    „Cilj standarda JRS 33 je da definiše elemente kvaliteta računovodstvenog softvera, da u procesu automatizacije obezbedi zakonski propisanu računovodstvenu strukturu, da utvrdi procese na osnovu kojih se formiraju knjigovodstvene evidencije i da kroz formalne i logičke kontrole ispoštuje načela računovodstvene prakse. Namena standarda JRS 33 je da obaveže proizvođače da softver projektuju saobrazno ovom standardu.“

    Ovo je samo ideja za projekat. Projekat realizuju sposobni ljudi. Mi ih više u zemlji nemamo mnogo. A Najbolji su napolju.

    Sve najlepše u novoj 2011 godini tebi i tvojim najbližima.

  2. Zanimljivi kao i obično.

    Šta da kažem, ja kao korisnik koji iz ko zna kojih razloga nađe 100 problema koji 100-tini ljudi dosada nisu smetali, jedva čekam da popričam sa programerom koji, pre svega ume da sluša, onda želi da razume, a tek onda da nešto i programira. Naravno i da dočekam proizvod nastao iz te prče.

    Sve najbolje u novoj, ko zna kakvoj 2011. godini.

  3. Najbolje što Nikola može za sebe (a i za nas) da uradi jeste da RS-33 i slične projekte zaobilazi u najširem mogućem luku ;).

    A evo i razloga: trenutna situacija u propisima koji se tiču poslovanja kod nas, po mom skromnom mišljenju, su tek za jedan stepen iznad kompletnog haosa. Standardna situacija je da propise donose očigledno nestručne osobe bez ikakve konsultacije sa stručnjacima. Tako propis donese opšti haos koji traje nekoliko meseci, a onda se propis povuče ili izmeni pod pritiskom, ali ne tako da se popravi, nego se donese još nedorečeniji i nejasniji. Onda na scenu stupaju čitave armije tumača takvih propisa koje ga tumače na neki način, a inspekcije ga tumače na naravno drugi način, ne tako retko i drugačije nego matično ministarstvo. Vratite film samo malo unazad i naći ćete primera za ovo koliko želite. Postoji ogroman broj propisa koji postoje bukvalno samo u „usmenom predanju“, odnosno svi ga se pridržavaju jer su čuli da „tako treba“, ali to naravno nigde ne piše. Osim toga, mislim da naši propisi imaju sistemske greške u samim korenima, što nije lako prevazići. Pa najobičnija poreska prijava ili bilans se ne mogu sastaviti bez „štelovanja“ rezultata!

    Što se stručnjaka tiče, žalosna je istina da ih ovde ima jako malo (naročito za ovako specifično polje), a uslova za njihovo angažovanje (para) ima još manje. Uz sve to, ne postoje poznati primeri standardizacije poslovnog softvera, bar ne na način kako je ovde planirano. Što se tiče stručnosti korisnika poslovnih programa, situacija je verovatno još gora. Posle perioda koji smo prošli, sve ovo je sasvim normalna stvar.

    Ukratko, sad imamo jednu veoma nesređenu oblast kojoj treba generalka i koja se veoma teško i sporo menja. A mi razgovaramo o standardizaciji softvera koji treba da pokriva *tu* oblast! Kao da pokušavate da podignete krov nad hrpom cigala koje plivaju u podivljaloj reci. Moram da priznam da ne vidim ni naznaku neke koristi od takve akcije (za proizvođače softvera, naravno).

  4. Nenade/Coba,
    koliko god to mozda zvucalo cudno ja ne vidim da ste vas dvojica u koliziji vec mislim da pricate o slicnom problemu sa dva razlicita ugla te se ja nacelno slazem sa obojicom.

    Da ne bi pisao komentar duzine dostojen Tolstoja u ovom malom text box-u, ja cu da ih zapisem u poseban blog post, samo da ispijem jednu 2dl ness smrtovachu da se probudim 🙂

  5. Postovani Nenade,
    ako sam dobro razumeo Vaš komentar, Vi smatrate da zbog toga, što imamo nesređenu regluativu u oblasti računovodstva i finansija (koju inače slabo poznajem, pa sam u ovom periodu na kursu za računovodje, koje organizuje Institut za računovodstvo i reviziju), da nije potrebno da postoji jedan ovakav standard. Da se razumemo, ja postojanje jednog standarda vidim, kao potrebu jednog dela struke da napravi određenu specifikaciju, koja bi pomogla da se odvoji dobro od lošeg, nekvalitetno od kvalitetnog. U tom smislu je od strane SRRS-e pružena zadovoljavajuća pomoć da se napravi pokušaj da se jedna tehnička oblast koliko toliko uredi. I da se pruži neka garancija potencijalnom kupcu, da će nabavkom softvera, koji ima sertifikat (izveštaj o kontrolisanju) da je recimo Vaš softver, usklađen sa zahtevima RSS-a. Da se razumemo, pošto, radim kao konsulatnt cela priča se može postaviti na vrlo profesionalan nivo. Izveštaj o usaglašenosti računovodstvenog softvera bi izdavalo kompetentno telo, kontrolna organizacija, akreditovana od strane nacionalnog akreditacionog tela, ATS. http://www.ats.org.rs. Dozvoljavam da sam u tom svom stavu usamljen, ali smatram da je ovo jedan jako dobar način, kako se može zaštititi kupac od loših i nepouzdanih rešenja, kada je u pitanju nabavka računovodstvenih softvera

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Real-user monitoring for Accessibility, Performance, Security, SEO & Errors (SiteLint)